Сучасна школа
Сучасне життя створює нові підходи до розвитку і завдань педагогічних і психологічних наук. Проблеми сучасної освіти привели до того, що вже на початку 70-х років ЮНЕСКО віднесла проблему реформування освіти до розділу глобальних проблем людства.
Освітні системи повинні сприяти реалізації основних завдань соціально-економічного і культурного розвитку суспільства.
На відміну від традиційного погляду на освіту як суму знань і навичок, сьогодні вона розглядається як сукупність засобів, спрямованих на становлення особистості. Внаслідок посилення демократичних тенденцій у житті суспільства освітні системи переносять акцент з масових явищ на особистість дитини. Тенденція особистісної орієнтованості виявляється у педагогічній освіті.
Кожна людина неповторна. Вона характеризується певними індивідуальними особливостями, можливостями, прагненнями. Кожна особистість має право на розвиток певної сфери своєї індивідуальності.. Разом з тим вона повинна бути пристосована до життя в умовах реального світу.
Тому перед сучасною школою стоять цілком реальні завдання психологічної і соціальної підготовки до життя в суспільстві, підготовка до праці, допомоги у засвоєнні і накопиченні досвіду.
Сьогодні в педагогічній науці і практиці є дві різні стратегії, в рамках яких існують системи освіти, - стратегія формування і стратегія розвитку.. Стратегія формування – педагогічне втручання зовні у внутрішній світ дитини, нав’язування дитині вироблених суспільством способів діяльності, оцінок. Стратегія розвитку – розвиток особистісного потенціалу учня, його самоактуалізація.
За останні роки зріс інтерес учених і практиків до питань педагогіки розвитку. У більшості психолого-педагогічних досліджень наголошується на тому, щоб зробити цільові орієнтації вчителя та учня на розвиток і саморозвиток в різних навчально-виховних та соціальних системах.
Одним із завдань реформування освіти в Україні є формування освіченої, творчої особистості, становлення її фізичного і морального здоров’я. Надзвичайно важливою є соціалізація особистості. Соціальний розвиток, розвиток під впливом зовнішніх соціальних факторів – це соціалізація особистості. Школа, професійні навчальні заклади, дитячі молодіжні організації належать до соціальних інститутів, однією з основних функцій яких є соціалізація особистості. Важливим інститутом соціалізації є сім’я.